10.10.2015

Helsinki-Gomel 1/2

Kaiken sähläämisen jälkeen ollaan päästy vihdoinkin perille! Suunnitellun kahden päivän ajon sijasta meillä kesti kolme päivää koska Vovalla ei oo korttia, joten hoidin tän ajopuolen ihan itse kokonaan, ja Valko-Venäjä on hyvin vaikea maa kaikin tavoin. Lait muuttuu jopa joka päivä, eri työntekijät saman virallisen tahon sisällä antaa erilaisia ohjeita ja muutenkin osa on siitä kiinni minkälainen päivä esim. rajatyöntekijällä on. 
Kuten kerroin edellisessä postauksessa, mun auto joutui huoltoon koska se ei menny katsastuksesta läpi. No, illemmalla se Toyota-huollon työntekijä soitti mulle että "nyt on auto tarkastettu ja huollon hinta tulee olemaan sitten semmonen 1080€". Olin ihan hädässä, ei mulla ole tommosia rahoja. Sovittiin että ilmotan seuraavaan aamuun kello 9 mennessä saanko järjestettyä rahotuksen jostain vai en. Soitin mun pankit, sukulaiset ja kaverit läpi enkä saanut mistään tommosta summaa kasaan. Pankkien lainajutut ei oo niin nopeita (tätä kirjottaessani mulle muuten soitettiin pankista mun lainahakemukseen liittyen jonka nyt keskeytin) että olisin ehtinyt saada alle päivässä. No, lähetin tälle huoltoihmiselle sitten viestin että ei korjata autoa, tulen hakemaan huomenna. Seuraavana päivänä kun menin hakemaan autoa, kaveri sanoo että "joo tota sä lähetit mulle viestin että autoa ei korjata mutta toi meidän mekaanikko tulee kolme tuntia aiemmin töihin kuin minä ja kun mä saavuin, se oli siellä kädet likasena että mä oon melkein valmis.. nyt meillä on kaks vaihtoehtoa, joko toi meidän mekaanikko vaihtaa sen risan osan paikoilleen tai sitten, mä kysyin meidän hallinnolta jo erikoisluvan että sä saat maksaa osissa koska tää oli meidän moka". No siis voiko paremmin enää mennä? Me oltiin jo kattomassa lentoja ja koirien lentolippuhintoja yms, ja sitten pamahtaa tämä eteen! Niin ja samaan syssyyn mun tietokonekin oli jo huollettu eli kaikki valmiina reissua varten!
Maanantai oli siis meidän suunniteltu lähtöpäivä, ja niinhän se toteutui. Aamu alkoi eläinlääkärillä ja viisumin noudolla. Kaikki meni niinkuin pitikin ja ostettiinkin jo aiempi lautta eli lähdettiin kello 11.30 lautalla kohti Tallinnaa. 
Koirat jätettiin autokannelle autoon, ja mua huoletti melkosesti miten pieni kaksikko pärjää siellä omissa oloissaan.. Hyvin ne pärjäs mutta hyvin hyvin stressaantuneilta vaikuttivat koko autoreissun ajan. Junolta lähti karvaa ihan hirveesti ja se vikisi monta tuntia joka päivä. Jemi sen sijaan oli ihan lungisti. Ei auttanut vaikka pysähdyttiin kokoajan, ei kumpikaan kakannut eikä kiinnostanut juoda vaikka tarjosin vettä joka välissä. Kuva Latvian Vierupen rannalta!
Meidän ensimmäinen etappi oli Liettuassa ekofarmilla. Perille päästiin ilta kymmenen maissa, ja meitä vastassa oli ihana Daiva itseleipomineen kurpitsapiirakkoineen sekä liettualaisen mustaherukkaviinin kera! Oltiin väsyneitä pitkän päivän jälkeen mutta pakkohan se oli siihen jäädä  Daivan ja Keesin kanssa nautiskelemaan ihanista antimista. Saatiin kuulla olevamme ensimmäiset vieraat AirBnb:n kautta, ja he olivat pistäneet ilmoituksen vasta vuorokausi aiemmin. Mulle se oli ensimmäinen AirBnb-kokemus joten hauska oli jakaa tämä ilo jonkun kanssa :)
Liettuasta me jatkettiin matkaa kohti Gomelia mutta mites taas kävikään... ='D


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti