16.5.2014

Ibizalla työskentelystä.

Teen nyt postauksen Ibizasta ja lähtöön liittyvistä käytännön asioista, koska uskon että aihe voisi kiinnostaa muitakin tyyppejä. En tunne henkilökohtasesti ketään muuta suomalaista joka olisi sinne lähtenyt työn merkeissä.

Kuten täällä hieman valotin, olin kesällä 2013 1,5kk Ibizalla. Olisin muuten voinut olla koko seasonin, mutta minulla oli alkamassa putkiremontti Vallilassa heinäkuun puolivälissä.

Kävin vuonna 2011 silloisen seurustelukumppanin kanssa 9 päivän reissulla Ibizalla ja kaipuu valkoiseen saareen jäi. Toisaalta se kaipuu jäi ehkä kokonaisvaltaisesti parisuhteen mentyä, kaikkeen mitä meillä silloin oli. Ibiza kiinnosti jotenkin mystisesti kokea uudelleen, mutta pelkäsin että vastassa olisi liikaa muistoja kiinnittyneinä konkreettisiin paikkoihin. Päätin sitten rikkoa tämän illuusion, ja kokeilla, mitä siitä seuraa jos vain pistäisin asiat rullaamaan, etsisin töitä sieltä ja koittaisin lähteä luomaan uusia omia muistoja (ei ne haamut edes seuranneet sinne asti, turha pelko). Enhän mä edes tiennyt, onko se mahdollista saada sieltä työtä.

Ibizan työhommathan on suurimmaksi osaksi provikkapalkkaisia, eli oma panostus vie eteenpäin tai sitten ei vie. On siellä tanssitytöille klubeillakin hommia ja tarjoilua tms, mutta mä päädyin lähettämään sähköpostia Capadi-IPYA-nimiselle firmalle jolla oli ilmoitus täällä. Niiden työ oli provikkapalkkainen; lipunmyyntiä klubeille ja boat partyille Playa D'en Bossan rannalla. Muutama päivä hakemuksen lähetyksen jälkeen tuli sähköpostia että olisi Skype-haastattelun vuoro. Se oli todella pelottavaa. Siitä sitten parin päivän päästä tuli sähköposti että "Welcome to Capadi Rebels English Team!" Mä olin niiiiin fiiliksissä!

Seuraava prokkis oli ostaa lennot, pistää kämppä vuokralle, kertoa työnantajalle ja kysyä äidiltä onko ok että Juno tulee hoitoon (se on aina). Ensin mä ostin lennot 1.6.-15.7. ajalle halvatlennot.fi:stä hintaan 320e. Lennot oli vaihdon kanssa, menomatkalla Wienissä 8h odottelua ja tulomatkalla Berliinissä 6h. Sen jälkeen mä pistin ilmotuksen nettiin että jälleenvuokraan asuntoni tälle ajalle. Mä sain nopeasti luotettavanoloisen vuokralaisen sovittua sinne, hyvä.  


No, Ibizalle pääsin vihdoinkin! Homma alkoi sillä, ettei mun puhelimessa toiminut liittymä, ja mun piti soittaa eräälle henkilölle kun saavun, jotta saan häneltä kyydin majoitukseen. Onneksi jostain kumman syystä eräs kaverini, johon tutustuin Menorcalla vuonna 2012, oli tulossa Ibizalle Barcelonasta puoli tuntia minun lentoni jälkeen, joten mä jäin odottamaan sitä kentälle. Se oli mun pelastus. Soitin sen puhelimella sille tyypille jonka piti minut hakea, mutta tää jätkä ilmoitti olevansa Ushuaiassa bileissä eikä voikaan siis hakea mua. Siis mitä?

No, kaveri lupasi heittää mut pelipaikoille. Siinä sitten etsittiin ensin sen laina-autoa parkkipaikalta puolisen tuntia, kun joku sen kaveri oli jättänyt sen sille sinne lainaan. Tää mun kaveri ei tiennyt, mimmoinen se auto on. Mietin, että mitä hittoa tääl oikeesti tapahtuu.

Päästiin vihdoin Tantra Barin luo kun siellä toimii tää Capadin homma, ja siellä sit venailtiin että se firman tyyppi kellä on asunnon avaimet, tulis vihdoin paikalle. Talolla sisäänpäästyäni törmään erääseen sekavanoloiseen muijaan, helvetin likaiseen keittiöön tiskeineen ja kolmen hengen huoneisiin. Osa sängyistä oli olohuoneessa. "Ei vittu, tää on kauheeta" oli mun eka ajatus. Mun huonekaveri oli Bea, joka ei puhunu kun espanjaa, ymmärsin onneks niin pystyttiin kommunikoimaan. Frendi siinä sitte kysy haluanko mennä sen luo yöks sopeutumaan Ibizaan ja mä menin. Jätin matkalaukun kämpille ja lähdin. Onneks, me kierreltiin autolla saarta yms. Parin päivän päästä tulin takasin kämpille ja Bea nukku. Sit se nosti päätään ja sängyssä olikin Monica, a girl from Bulgaria. Ihmettelin taas että mitä :D

minä ja Monica 

Kesäkuun alussa siellä oli melko kylmä nukkua vaikka oli viltti, kesäkuun puolivälissä ei yön hikiseen kuumuuteen auttanu vaikka ois nahkansa riisunu. Ensimmäisenä työpäivänä Monican kanssa oltiin missattu joku tärkee pointti koulutuksessa koska me ei menty töihin kun luultiin et työt alkaa keskiviikkona. Colin, meidän pomo, antoi meille "kotiarestia" ja kielsi meiltä ekat boat partyt minkä piti olla semmonen alustus uusille työntekijöille tyyliin "tiedät mitä myyt". Siitähän se motivaatio sit kasvoi eli ei. Päästiin me kuitenki niille myöhemmin. Ekana kunnon työpäivänä myytiin sit heti 9 lippua. Yhdestä lipusta sai 10e provikan. Aluks oltiin pareittain joten puoliks meni. Liput oli semmosia paketteja että klubilippu plus boat party tai etkot, työ osoittautuu yllättävän haastavaks.

Capadi REBELS !!  

Päivät oli sairaan kuumia, vielä kuumempia jos oli krapula. 7 tuntia rannalla ihmisille jutellen oli kyllä hauskaa mutta aluks todella turhauttavaa kun alkukesästä siellä ei ollu ketään. Jokaista ihmistä kelle puhuit, oli lähestynyt jo aktiivinen joukkio kymmeniä muita lipunmyyjiä samasta - ja eri firmoista. Joku paikallinen sano että hiljaisin seasonin alku 20 vuoteen.
Joskus meillä oli myös semmosia iltatyövuoroja jossa sai mennä myymään lippuja tai sisäänheittämään ihmisiä kadulta Tantraan. Ne vuorot alko sillä et pomo toi meille jonku vähintään kahen litran viinapullon pöydälle lantrinkeineen ja sen sai juoda jos halus. Voin kertoa että siihen pulloon ei koskaan jääny pisaraakaan.

meikäläisen huone

Asuminen tapahtu siis siellä 10 hengen kämpässä, jossa oli yks vessa suihkulla. Siellä myös sai sähköiskuja keittiön lavuaarista sekä jääkaapin ovesta jos ei ollu kengät jalassa. Hella ei myöskään mennyt aina pois päältä vaan jäi kuumenemaan vaikka vipu oli käännetty nollalle. Siellä asu parhaimmillaan 8 muijaa ja 2 jätkää, ja silti kellään ei koskaan ollu ongelmaa vessan kanssa. Se oli ihme oikeesti, joka aamu kaikki heräili eri aikaan ja hoiti suihkunsa ja se toimi tosi hyvin. Aamuisin kokoonnuttiin meiän ihanaan ulkoilmatoimistoon Tantran kylkeen käymään läpi päivän hinnat, erikoistarjoukset yms. Työsuhde-etuina oli ilmaset bileet, ilmasia drinkkejä päivän mittaan (porukkaa sai viedä drinksulle Tantraan ja juoda ite) ja toki rusketus. Viikossa oli 2 vapaapäivää joihin sai ite vaikuttaa.


Jossain vaiheessa tein rannekkeenjakohommia, euro per sisään mennyt ihminen. Olisin saanu tarjoilijahommia myös mutta mä lähdin kotiin just sillon. Ibizalla on siis paljon työmarkkinaa jos sinne menee ilman töitäkin. Aina saa jotain jos on valmis työskentelemään. Jokapuolella on työilmotuksia.


Mulla jäi läppärin laturi kotiin, joten en voinu käyttää ite konetta, lainasin aina muiden kun kaikil oli toki eri merkkiset vehkeet. Meillä ei ollu nettiä siinä asunnossa, mutta lähellä oli nettikahvila mihin mentiin aina limukalle niin sai datailla ilmaseks. Loppupeleissä menin aina kännykän kaa kävelylle ohi siitä niin pysty päivittää WhatsAppin yms. Myöhemmin myös meiän asunnon alle avautu baari josta sai nettiyhteyden tietyssä kohtaa istumalla keskellä keittiön lattiaa.  

asuttiin ton valkosen talon yläkerrassa 
(Sophie ja Vee)

Kokonaisuutena oli ihan hemmetin hieno reissu, paljon uusia mielenkiintosia  ihmisia matkan varrella plus pari ystävää joiden kanssa on suunnitelmia tulevalle kesälle. Ja opin todellakin arvostamaan suomalaisia töitä ihan eri tavalla. On se oikeesti todella rankkaa vetää se kesä niin, et sun päivän ruoka riippuu siitä onko ihmiset ostotuulella. Nollapäiviä tuli kyllä. Voin silti paljastaa, että mä varauduin rahallisesti niin, että mun ruoat ei ollu liitännäisiä siihen miten myin. Kannatti. 

Onko joku lukija mahdollisesti ollu samanmoisissa hommissa Ibizalla? Tai vaikka muuten vaan? :)

MM

12 kommenttia:

  1. Olin viime kesänä samanlaisissa hommissa italiassa ja voi vitsi että tuli hirvee hinku lähtee ibizalle ku luin tän :D "harmi" ku on jo kesätöitä täksi kesäksi, ehkä ens vuonna sitten :D Oliks siellä minkäikästä porukkaa promoomassa? Mulla oli hirvee ikäkriisi päällä tuolla italiassa ku taisin olla porukan vanhin ja oon kuitenki vasta vähän päälle parikymppinen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa, missä päin oikeen olit ja mitä pidit niistä hommista? :) Tuolla oli porukkaa siis ihan väliltä 18-37 että kaikenikästä. Eniten oli ehkä jotain 25-vuotiaita ja vähän yli. Eli ei todellakaan mitään ikäkriisiä siellä tule :D Lähe ihmeessä ens kesänä kokeilee niille suunnille, suosittelen, varsinkin jos on house-musiikin ystävä :)

      Poista
  2. Olin Riminillä, pohjois-italiassa päin :) Tykkäsin kyllä mut rankkaahan se välillä oli! Mut hienoo, jos ei tarvi mun kriiseillä ibizalla sitten! :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oijj, ehkä mä otanki suunnaksi sen sitte seuraavaks (ja kriiseilen ku oon nyt jo 24 niin oon joku seniori siellä joukossa :D)

      Poista
  3. Moi! Kirjottelen tänne nyt vähän myöhässä, toivottavasti edes huomaat mun viestin :D Minä ja kaks kaveria ollaan suunniteltu et lähettäis ens kesänä Ibizalle just tommosiin PR-töihin. Ite oon ollu aiemmin Bulgariassa samaisissa hommissa. Mulla oli siellä asuminen ilmaista mut oon kuullu et lähes joka paikassa maksaa? Paljonko jouduit maksamaan sun asumisesta? Ja ihan yleisesti, oliko ibiza paikkana millanen? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sori että on kestäny ikuisuus vastata, meni vähän motivaatio blogin suhteen. Mutta siis joo mä jouduin maksamaan 350e kuukaudessa siitä kämpästä, sisäls siis asumisen, veden ja sähköt :)
      Paikkana Ibiza on aika hektinen ja päihdevoimainen. Huumeita liikkuu paljon, mut en itse ainakaan nähny kun kerran, et joku sekoais. Eli se ei paista ihmisistä läpi. Kaikki tulee pitämään hauskaa, ja kaikki on ystävällisiä toisilleen. Siellä vallitsee semmonen Ibiza-henki koko saarella. Tykkäsin kyllä :)
      Ja jos oot ollu muualla samoissa hommissa niin hyvät lähtökohdat jo :D Nauti kesästä!

      Poista
  4. Siis apua! Oli tosi kivaa lukea tätä vaikka tä onkin vuoden takainen postaus. Olen siis ite kans menos nyt kesäl Ibizalle duunii ja oon tässä jo pitkään miettinyt, että minkäköhän laista siellä on olla tekämässä töitä. Lennot on kesäkuun 1.päivä ja yritys on Oceanbeat Ibiza. Oon tutkinu tota yritystä jo aika pitkään ja vaikuttaa tunnetulta ja hyviä arvosteluja varsinkin noista party boat bileistä. Mullakin oli tossa pari viikkoa sitten haastattelu Skypessä ja näin mä ymmärsinkin, että motivaatioo tarvitaan tossa hommassa, jos haluaa tienaa rahaa. Itellähän on myynnin kokemusta jo yli 5 vuoden ajalta, joten tuttua hommaa on, mutta tän luettua mua alko vähä epäilyttää mahdanko sitteenkää pärjätä. Täytyy kai vaa ottaa sellanen asenne ni eiköhä sitä jotenkin. Ite lähen 3kk ellei jopa pidemmäks aikaa (riippuu pääsenkö opiskelemaan). Kämppä mulla on yrityksen puolesta eli mun ei tarvii sitä hommaa tässä erikseen ja 300e se maksaa kuukaudessa. Paljonko itse muuten maksoit vuokrasta? Vähän mua kyllä jännittää miten tuun pärjää siel ku toi englanti ei oo mitää ihmeellistä, kyl mä sil varmaan pärjään, mut parempikin vois olla :) Ja suomalaisiin sielä tuskin tutustuu...Vai tapasitko yhtään suomalaisia sielä? Ootko suunnittelemassa, että lähtisin uudestaan sinne töihin vai yks kokemus riitti? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anteeks sullekkin että vastaus on kestäny kuukausia. En oo käyny täällä tekemässä _mitään_. Mutta siis, siellä pärjää jos siinä myyntityössä pääasia on olla sosiaalinen jengille ja jutella niille muutenkin, eikä pelkästään tyrkyttää niitä lippuja. Kaikki on aika avoimia, mut alkukesästä se suhde promoottoreissa ja myyjissä on niin huono, että jengi on sillee "fuck, another promoter, go away" mutta se muuttuu siinä kesä-heinäkuun vaihteessa kun rupee vilkastumaan. Mut siis joku paikallinen sano että 2013 oli hiljasin season-alku 20 vuoteen, toivotaan että nyt parempi jo :)!
      Mulla on tosiaan se vuokra 350e kuussa, sisältäen sen vuokran, veden ja sähkön. Englanti riittää "huonompanakin" koska välillä kun itse puhuu jossain englantia, tuntuu että vastapuoli ei ymmärrä koska puhun liian "hyvää" ja "monimutkasta" englantia niille :D
      Suomalaisia tapasin kuuden viikon aikana noin 20, joista muutamaan tutustuin koska olin jättänyt klubitus.orgiin Ibiza-topicciin tekstin, jossa pyysin ottamaan yhteyttä jos tulee Ibizalle. No muutama otti, ja kolmen miespuolisen kanssa oon ollu vielä Suomessakin tekemisissä, eli sieltä jäi muutama house-kaveri käteen :)
      Itse en lähtis uudestaan töihin, mut suunnitelmissa on vielä joku päivä lähtee verestään vanhoja muistoja sinne, ja moikkailee vanhoja työkavereita, mutta ihan loman merkeissä ;)
      Toivotaan että tulee mahtava kesä sulle!!

      Poista
  5. Anonyymille vastauksena, et löytyy ainaki yks suomalainen :D ite tulos sattumoisin kans 1.6 lipunmyynti hommiin. Blogin kirjottajalle iso kiitos, kaiketi ainut blogi kirjotust täst aiheest kiva et joku jaksaa vaivautuu! :) ite mietityttää se et kui helposti siel tutustuu ihmisii.. Koska se ois ehkä ainoo syy miks en viihtyis ibizal jos joutuu olee yksin koko kesän haha ja sit kans tietty raha oisko järkevää ottaa lisäks viel yö työ pr'äämist tai muut? Ja onkohan se ihan ok sille lipunmyynti tiimille sit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että hyödytti :)

      Yleensä sen oman firman kautta voi saada muitakin töitä kun kyselee jos ei tulot riitä.
      Ja en usko että yksin jää, siellä on niin paljon tyyppejä että väkisinkin löytyy joku samanhenkinen ;)
      Hauskaa kesää sullekkin sinne :)!!

      Poista
  6. Hei! Tä on tosi vanha postaus, enkä tiedä tuletko koskaan tätä viestiä edes näkemään :) Mutta mua kiinnostaa todella paljon kokeilla sesonki työskentelyä Ibizan kaltaisessa paikassa ja jos sulla on aikaa/kiinnostusta ni jos ehtisit kertomaan vähän lisää vielä sun kokemuksista tai voisin kysellä sulta pari kysymystä? ☺️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi, hieman myöhässä nyt näin tämän mutta kysy ihmeessä mitä on mielessä :)

      Poista